Geen schijnbewegingen in Purpose marketing

Purpose
Purpose

Een tijdje geleden kreeg ik via mijn opleiding Woordvoerder de kans om een expert class van Manon Van Acke te volgen. Manon Van Acke heeft een eigen bedrijf Two is a Crowd. Haar bedrijf houdt zich bezig met het helpen van non-profits en Purpose brands bij Public Relations, ambassador marketing, strategische partnerschappen, fundraising en copywriting. Ik was erg gefascineerd door haar verhaal en haar bedrijf maar wat echt is blijven hangen is haar sterke criteria voor het recruteren van klanten. Criteria die mij doen nadenken dat je kritisch mag zijn als je een keuze moet maken in het leven. In deze blog vertel ik jullie daar graag meer over.

Manon Van Acke omschrijft Purpose PR als “PR en communicatie voor merken die durf genoeg hebben om zich zorgen te maken over de mensen en de planteet.” Die purpose en authenticiteit moet je doortrekken in alles wat je doet en in alle keuzes die je maakt.

Vanuit het DNA

Manon haar bedrijf onderscheidt zich door met klanten te werken die vanuit hun DNA zijn gestart. Ze wil dat de bedrijven het doel hebben om een verschil te maken. Dat ze de wereld willen verbeteren waar ze kunnen en er een betere plek van maken. Dit alles om greenwashing te vermijden. Ze vindt niets zo erg dan een bedrijf dat eenmalig een campagne wil doen of iets aanpast om zichzelf beter in de kijker te zetten. Ik vind dit persoonlijk ook belangrijk voor onszelf. We moeten allemaal leren om vanuit onze “Why” te handelen in alles wat we doen, dit maakt ons duurzaam en geloofwaardig.

Buikgevoel

Manon gebruikte ook een term die mij nauw aan het hart ligt: “buikgevoel”. Zalige term vind ik dat! Manon gebruikt dit ook als criteria om te bepalen of ze een klant wil helpen bij zijn verhaal. Er is niets zo heerlijk als aanvoelen of iets goed zit of niet. Ik volg haar mening dat je iets niet met hart en ziel kan doen als je het niet voelt bij die klant of opdracht. Een gezonde combinatie tussen aanvoelen en gezond verstand is enorm van belang.

Ecologisch verhaal

Natuurlijk moet ook het ecologisch verhaal juist zitten. De mogelijke klant moet volgens haar gecontroleerd worden via zijn impact op de planeet. Werkt de organisatie lokaal of moeten ze eerder van ver komen? Maken ze gebruik van ecologische verpakkingen? Als dit helemaal indruist tegen de regels van de kunst kan dit natuurlijk geen match made in heaven zijn.

Duurzaamheid

Is de opdrachtgever volledig duurzaam? Of is er nog werk aan de winkel? Wat betekent duurzaamheid voor hen? Belangrijk voor Manon want als ze niet duurzaam zijn is er voor haar ook geen duurzame samenwerking mogelijk. Het gaat in dit geval niet alleen of er gebruik gemaakt is van duurzame materialen. Ook sociale duurzaamheid is belangrijk. Een product kan duurzaam zijn maar als het bijvoorbeeld aan een goedkoop loon gemaakt is in het buitenland overschaduwd dat de situatie volledig.

“Elke stap is een goede stap maar we moeten nog ambitieuzer zijn, want duurzaamheid is een containerbegrip geworden”, zegt Manon Van Acke.

Verenigde Naties New York
Verenigde Naties New York

Manon Van Acke haar strenge criteria heeft mij aan het denken gezet dat we soms best eens selectief moeten durven zijn. Ook ik wil graag iest voor de wereld doen in mijn job daarom heeft deze expert class mij zo aangegrepen. Die sociale en ecologische duurzaamheid moet op alle niveaus doordringen. Als woordvoerder zou ik graag een stem willen zijn in een groter geheel.

Als je als bedrijf echt een doel hebt moet je zien dat alles wat je doet hierin past en het geheel versterkt. Iets om over na te denken. Wat vind jij van deze criteria? Heb jij er nog andere? Laat me gerust in de comments weten hoe jij hierover denkt of contacteer Manon Van Acke als je nog meer wil weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *