Waarom gedragen mensen zich als kuddedieren?

Kuddedieren

En lopen we bij chaos allemaal dezelfde kant uit? Omdat we denken dat wat een ander doet goed is! Geloof het of niet maar we worden elke dag meerdere keren beïnvloed. Onlangs kreeg ik een gastles van Koen Thewissen van communicatiebureau We are Daniel. Koen gelooft dat de enige manier om de wereld te veranderen de mensen veranderen is. Dit werkt via biases waarover ik interessante info kreeg in drie lessen Behavioural design van Geert Van Den Eijnden. In mijn blog pik ik er de bias social proof uit. Lees deze blog en kom er alles over te weten.

Wat is social proof?

Social proof is een bias uit de psychologie. Hierbij gaan we het gedrag van andere mensen imiteren. In bepaalde situaties gaan we dan precies ongewild hetzelfde doen. Dit kan het gedrag zijn van de menigte, een bekend persoon of een expert. Het spreekt voor zich dat organisaties hier wat mee kunnen. Met de bedoeling dat we in bepaalde situaties ons specifiek gaan gedragen. Denk maar aan influencers op sociale media.

Het verhaal met de olifant

De bias social proof werkt op basis van systeem één in ons geheugen. Systeem één werkt intuïtief en instinctief. Het draait dus op automatische piloot en doet geen moeite. Koen Thewissen steunt zijn theorie op het verhaal over een olifant met een mannetje op de rug. De olifant is systeem één en het mannetje is systeem twee, het mannetje is dus rationeel. Het mannetje denkt dat hij aan het sturen is maar eigenlijk beslist de olifant. In het geval van social proof gaat de olifant ook nooit alleen ergens naartoe. Dat verklaart veel!

Het voorbeeld van de piep van Koen Thewissen

Er zitten mensen in de wachtzaal die hebben afgesproken om bij elke piep die ze horen recht te staan. De vrouw die er komt bijzitten weet van niets. Er is een piep en iedereen staat recht. Het gebeurt nog eens en iedereen staat recht. Ook het meisje dat totaal niets weet van het experiment staat gewoon recht. Buiten het meisje is iedereen weg en ook dan staat ze recht. Er komen nieuwe mensen bijzitten. Er is weer een piep en ze staat recht. De persoon vraagt waarom dat ze dat doet en ze antwoordt dat ze het niet weet maar dat dat hier zo gedaan wordt. Ook de nieuwe mensen staan recht. Dit om maar aan te tonen hoe snel we vertrokken zijn in het volgen van anderen. Bekijk zeker onderstaande video!

Video experiment met de piep

Wat kunnen wij hier nu mee als communicatiespecialist?

Als iets niet behoort tot de mensen in je omgeving of zoals Koen het noemt onze ingroups. Dan moeten we mensen zover krijgen via een communicatiecampagne en laat net dat nu onze specialiteit zijn. Een belangrijke tip van Koen om nieuw gedrag te verkrijgen is: laat negatieve woorden weg want ze werken niet. Maar wat werkt dan wel? Wel, tonen hoe het wel moet en dit via groepen waarin ze zich herkennen. Koen zegt: “Als je kunt aantonen dat hun ingroup iets anders doet kan je mensen gaan beïnvloeden. Toon mensen die het juiste doen.”

Factcheck

Denk maar eens na toen je op vakantie was. Waren er restaurantjes genoeg? En ben jij gaan zitten waar de meeste mensen op het terras zaten? Dan is je eerste social proof een feit!

Maak je hier niet te druk om want je wordt elke dag wel beïnvloed. Maar bij toekomstige communicatiemedewerkers moet het belletje wel gaan rinkelen want dit is de toekomst. Mensen trappen niet meer in platte reclame en moeten op een slimmere manier worden aangepakt. Vind jij dit ook zo interessant als ik dat vind? Omdat we iets commercieel doen via iets niet-commercieel. Bekijk dan zeker de website van We are Daniel en kijk eens rond je als je de volgende keer denkt zelf een keuze gemaakt te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *