Is media de toekomst of is de toekomst de media? 4 Trends

Smile Safari

Op dinsdag 16 november was ik aanwezig op een conferentie over de toekomst van media georganiseerd door Deloitte. Deloitte is een van de grootse organisaties die zorgen voor financiële en zakelijke dienstverlening. Ze bekijken ook samen met mediaspelers de toekomst. Op de conferentie gaven ze 4 trends die erg belangrijk zijn. Ik heb er van genoten en ga dit zeker meenemen in alles wat ik de komende periode ga ondernemen op vlak van media. Al lijkt de media een discobol, steek je hoofd er niet in zonder ook een kritische blik te werpen, net als ik 😉

Globalisatie van content en platformen

Doordat er steeds meer kan door de verbeterde technologie ontstaan er veel verschillende platformen. Door die grote hoeveelheid platformen is er dus ook heel erg veel content waar iedereen over de hele wereld snel kan consumeren. Dit is goed nieuws voor consumenten want die hebben keuze zat! Maar wat met de platformen zelf? Platformen moeten deze internationale kans gebruiken en inzetten. Zoals bijvoorbeeld VRT die gaat samenwerken met Netflix.

ATAWAD

ATAWAD? ATAWAD betekent dat consumenten any time, any where and on any device content willen consumeren. Hoewel lineaire televisie het nog steeds goed doet willen mensen dus content bekijken die ze graag hebben wanneer en waar ze dat willen. Ze willen dus uitgesteld kijken op hun eigen tempo en vraag.

Het ecosysteem verandert

Bedrijven willen baas zijn en beslissen over de klantrelatie die ze hebben met hun volgers. Ze proberen dominant te worden en zo dicht bij de klanten te komen om een zo groot mogelijke indruk te maken en als het ware een soort monopolie te hebben. Bedrijven willen via de media zo dicht mogelijk tegen ons als consument staan. Zoals Deloitte het noemt, de voetafdruk vergroten door zelf dingen te maken voor multi-media ervaringen. Zoals bijvoorbeeld Telenet die de Media Vijver heeft overgenomen en zo meer invloed heeft.

Gids spelen door content

De derde trend is ook meteen een bezorgdheid. Doordat ze meer invloed krijgen in media kunnen ze ook via algoritmes gaan kijken wat hun consumenten nu eigenlijk graag willen zien. Zo analyseren ze ons gedrag en komen ze snel op ons af met gelijkaardig materiaal. Ze gaan ons letterlijk gidsen door hun content om gedrag op te slaan en ons een bepaalde richting uit te duwen. Zo kunnen ze inderdaad een goede relatie opbouwen maar bepalen ze ook zo onze kijk op wereld.

4 trends om over na te denken en in het achterhoofd te houden als je de volgende keer op een platform gaat zoeken en dingen gaat bekijken. We moeten niet alles in vraag gaan stellen maar met een kritische blik af en toe eens kijken kan zeker geen kwaad. Hou zeker de de website van Deloitte in de gaten voor nog meer interessante conferenties!

Nog een korte quiz: Weten jullie wat FAANG betekent? Een kleine tip: zoek het niet te ver! Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, laat ze zeker achter in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *